موسیقی سنتی ایران

دنیای رنگارنگ موسیقی سنتی ایرانی

موسیقی سنتی ایران

دنیای رنگارنگ موسیقی سنتی ایرانی

سیامک سپهری سرپرست گروه رستاک

سیامک سپهری درباره شکل‌گیری و فعالیت این گروه اظهار کرد: «از سال ۷۶ هسته اصلی گروه رستاک شکل گرفت و در سال ۸۱ طرح کلی آلبوم «رنگ‌واره‌های کهن» ریخته شد. هرچند که زمان تحقیق بر روی قطعات و ساخت آنها طولانی شد اما نتیجه‌ای راضی‌کننده داشت. این افتخار را داشتیم که یک گروه مستقل موسیقی را ۱۵ سال حفظ کنیم و به لحاظ انسانی و موسیقایی به پویایی دست یابیم.»

وی درباره آهنگ‌سازی قطعات این گروه عنوان کرد: «در گروه رستاک، آهنگ‌سازی به صورت کارگاهی شکل می‌گیرد و در کنار تولید یک قطعه، چیزهای زیادی می‌آموزیم. قطعات ساخته شده توسط گروه بیش‌تر با ذهنیت اعضای آن هماهنگ است و رستاک بیش از کار موسیقی بر مبنای روابط افراد شکل گرفته است و موسیقی در درجه دوم قرار دارد.»
سپهری درباره عامل موفقیت گروه رستاک گفت: «چند عامل دست به دست هم داد تا این اتفاق میمون رخ دهد؛ وجود یک نگاه واحد در مجموعه رستاک که بخشی از آن هنری و بخش دیگر هم روابط درونی بود. علاقه داشتیم در مخاطب یک شعف ایجاد کنیم و این موضوع برای ما بسیار مهم بود. احترام به مخاطب اصلی‌ترین موضوع برای کار ما بود و هیچ‌گاه حاضر نشدیم این احترام را بی‌اهمیت جلوه دهیم. آرزو داشتیم لذتی که از ملودی‌های مربوط به این خاک می‌بریم، جوانان‌مان را نیز بهره‌مند کنیم و بتوانیم فضای شایسته‌ای از لحاظ شنیداری برای آنان فراهم آوریم. در نتیجه، مجبور بودیم برای رسیدن به این هدف نوع زبان موسیقی‌مان را امروزی کنیم.»
سرپرست گروه رستاک که به تازگی آلبوم تصویری «همه اقوام من» را به بازار موسیقی ارائه کرده است ادامه داد: «ما اصراری بر یک نوع از موسیقی مناطق کشورمان نداریم و تنها می‌خواهیم از المان‌های زیبای موسیقی سراسر کشورمان استفاده بهینه و به نوعی آنها را بازخوانی کنیم. در گروه رستاک خواسته‌مان در مدت‌زمان طولانی این بوده است که به یک زبان خاص دست یابیم. این کار نیاز به زمان طولانی و کار زیاد داشت. خوش‌بختانه کارمان مورد توجه اساتیدی هم‌چون عمران، درویشی، ریاحی و موحد قرار گرفت هر چند که نقدهایی به کار داشتند اما ارتباط جدی و خوبی با آثار ما برقرار کردند.»
وی با بیان اینکه هر اثر هنری با هدفی که دارد، معنا می‌یابد ابراز کرد: «زیبایی یک پدیده فرهنگی به عناصری است که کنتراست‌های زیادی با هم دارند. موسیقی ایرانی زیبایی‌های زیادی دارد و حس درونی و شعف بیرونی در آن موج می‌زند که این عناصر در موسیقی مناطق مختلف وجود دارد. غمی که در موسیقی ایرانی احساس می‌شود نشأت گرفته از فرهنگ ایرانی است. در عین حال شعف بی حد و حصری نیز در موسیقی مناطق ایران وجود دارد و ما براساس نیازی که در جامعه می‌دیدیم به ایجاد وجد پرداختیم.»
سپهری در ادامه گفت: «آرزوی‌مان این بوده که مخاطب‌مان از لحاظ سنی، مختلف باشند. هرچند که به این آرزو نزدیک شده‌ایم و اینک از کودک یک‌ساله به بالا، با آثار ما ارتباط برقرار می‌کنند و این برای ما افتخارآفرین است. بسیاری از این قطعات برای مردم نقاط مختلف کشور ما، حس نوستالژیک داشته است بنابراین با افراد مسن نیز این قطعات ارتباط خوبی برقرار کرده است.»


سرپرست گروه رستاک درباره استفاده از خواننده‌های بومی بیان کرد: «از آن‌جا که گروه ما به یک فرهنگ و منطقه خاص تعلق ندارد، بنابراین برای اجرای هر قطعه، تلاش کردیم لهجه و فرم کار، به منطقه مربوطه نزدیک باشد که در این راه تمرینات زیادی داشتیم. هرچند ما بسیار علاقه‌مند هستیم از خواننده‌های محلی در کارهایمان استفاده کنیم، اما ناهم‌گونی خواننده محلی با فضای حاکم بر گروه‌مان، گاهی مانع این کار شده است. با این حال سعی می‌کنیم در آثار بعدی تعداد خوانندگان را بر مبنای موسیقی مناطق مختلف، افزایش دهیم.»
سپهری درباره آثار بعدی این گروه عنوان کرد: «در آثار ارائه شده توسط رستاک، هدف کلی‌مان ایجاد شعف بوده است. اینک برای آثار بعدی، قصد داریم به یک سوژه واحد در موسیقی مناطق مختلف کشور بپردازیم.»[مصاحبه با اعضای گروه رستاک]
وی درباره تداوم فعالیت این گروه و دلیل ماندگاری آن گفت:« این معضل در گروه‌های موسیقی به مباحث اجتماعی موجود برمی‌گردد. معمولا در یک گروه، همه علاقه‌مند هستند که نفر اول باشند که این آسیب، سبب می‌شود پس از مدت کوتاهی، آن گروه از بین برود اما ما همواره سعی کردیم رستاک مطرح باشد نه یک نام. اینک، این موضوع در گروه رستاک تبدیل به یک فرهنگ شده است و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که رابطه عمیق انسانی در گروه برای تولید هنری، بسیار تاثیرگذارتر از تکنیک است. امیدوارم در کشور ما این بحث دیگر وجود نداشته باشد که کار تیمی در فرهنگ ما وجود ندارد.»
نظرات 1 + ارسال نظر
p30warez سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:26 ب.ظ Http://www.p30warez.net

13,7037035912111,37218334531

Www.p30warez.net
Www.p30warez.org
Www.p30warez.Tk

Photo + 18 - عکس هایی که شما به دنبالشون هستید
Download Movie - دانلود فیلم با لینک مستقیم
Download Music - دانلود بهترین موزیک های روز
YahoO booter - برنامه های بوت برای یاهو
Learne Hack - آموزش هک
Free Download - بهترین برنامه های روز دونیا

Click -> منتظر شما هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد