موسیقی ما – آزاده فضلی: نباید از نقش حیاتی کنسرت برای هنرمندان موسیقی بگذریم، چرا که برگزاری کنسرت در واقع به رشد هنرمند عرصه موسیقی بسیار کمک میکند؛ یعنی به صورت ناخواسته او را به خلق آثار خلاقانه، جدید و مخاطبپسند وا میدارد. بنابراین هنرمندان موسیقی هم همانند بقیه هنرمندان در جهت رشد و تعالی هنرشان باید به ارائه هنر خود بپردازند و به همین دلیل برای برپایی کنسرتشان از موسسات و مراکز مختلف کمک میگیرند.
موسیقی ما – آزاده فضلی: نباید از نقش حیاتی کنسرت برای هنرمندان موسیقی بگذریم، چرا که برگزاری کنسرت در واقع به رشد هنرمند عرصه موسیقی بسیار کمک میکند؛ یعنی به صورت ناخواسته او را به خلق آثار خلاقانه، جدید و مخاطبپسند وا میدارد. بنابراین هنرمندان موسیقی هم همانند بقیه هنرمندان در جهت رشد و تعالی هنرشان باید به ارائه هنر خود بپردازند و به همین دلیل برای برپایی کنسرتشان از موسسات و مراکز مختلف کمک میگیرند.
نکتهای که باید در اجرای کنسرتهای موسیقی در نظر داشت، این است که یک خواننده یا آهنگساز در صورتی میتواند کنسرت برگزار کند که اول، آهنگهایش دارای مجوز رسمی برای برگزاری کنسرت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد باشد و دوم، اسپانسر داشته باشد و در بیشتر موارد قوانینی که اسپانسرها تعیین میکنند بسیار غیرحرفهای است و تعداد اندکی از گروههای موسیقی میتوانند با آنها کار کنند.
اگر نگاهی گذرا به مراحل صدور مجوز اجرای صحنهای برای سالنهای بیش از 500 نفر داشته باشیم، متوجه میشویم که در ابتدا باید درخواست رسمی شرکت یا مؤسسه موسیقی مجاز برای برگزاری کنسرت با ذکر دقیق جزییات اجرا شامل نام و مشخصات گروه موسیقی مجاز، نام قطعات و شماره مجوز انتشار، مکان و زمان برگزاری کنسرت به همراه نامه موافقت مدیریت سالن برگزاری کنسرت را در اختیار داشته و آن را ارائه دهیم. در گامهای بعدی، بررسی درخواست در شورای موسیقی، (در صورت موافقت) استعلام از مراجع ذیصلاح و در نهایت مجوز به نام مؤسسه یا شرکت متقاضی برگزاری کنسرت صادر میشود. البته بعد از تائید اداره اماکن نیروی انتظامی. گفتنی است متقاضیان دریافت مجوز اجرای صحنهای در شهرستانها باید درخواست خود را به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه نمایند.
نتیجتاً برگزاری کنسرت از جانب یک هنرمند در صورتی که پشتوانه مناسب و محکمی چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ حمایتی نداشته باشد، در حالت عادی، غیر ممکن است.
آرزوی هر هنرمند موسیقی این است که قلب و ذهن مردم را تسخیر و قله معروفیت را در زمان کمتری طی کند، اما آنهایی که به تازگی پا به این عرصه میگذارند، اگر به تنهایی و بدون برنامهریزی در مسیر برگزاری کنسرت موسیقی حرکت کنند، حتما از فاکتورهای ویژهای که موسسات موسیقی در اختیارشان میگذارند، بهرهمند نخواهد شد.
این موسسات و مراکز معتبر موسیقی که در حال فعالیت هستند، به دلیل وجود سلیقههای مختلف از طیفهای موسیقی، امکان حضور برخی گروههای پر مخاطب موسیقی پاپ را که حرف تازهای در زمینه موسیقی دارند فراهم کردند تا از آن طریق هم به خواسته جوانان علاقهمند به این نوع موسیقیها جواب مثبت دهند و هم چرخه اقتصاد موسیقی به گردش در آید که در این وادی، دستمزدهای کلانی هم به اجراکنندگان موسیقی و آواز تعلق میگیرد.
در ادامه، برخی از هزینههای برگزاری یک کنسرت از دستمزدهای برخی خوانندهها که برای اجرای یک سانس کنسرت دریافت میکنند تا قیمتهای برخی از سالن ها و ... را ذکر میکنیم:
بنا بر گزارش سایت موسیقی ما به طور میانگین و با تقریبی حدودا چند درصدی دستمزدی که خواننده و گروه ارکستر برای یک سانس اجرا در سالن همایشهای برج میلاد میگیرند را برای چند از هنرمندان سرشناسمان اینجا ببنید: «سیروان خسروی» 25 میلیون تومان، «محسن یگانه»، «رضا صادقی»، «احسان خواجه امیری»، «محمد اصفهانی»، «فرزاد فرزین»، «علی لهراسبی»، «حمید عسکری» 20 میلیون تومان، «علیرضا قربانی همراه با گروه شمس» 20 میلیون تومان، «رضا یزدانی»، «بابک جهانبخش»، «بهنام صفوی»، «حامی»، «مازیار فلاحی»، «گروه رستاک» 15 تا 19 میلیون تومان، «شهاب رمضان» 13 میلیون تومان، «گروه دارکوب» 10 میلیون تومان، «فرشید اعرابی» 11 میلیون تومان، «سالار عقیلی» 10 میلیون تومان. البته این قیمتها برای اجرا در سالن های مختلف متفاوت است. اساتید موسیقی ایرانی نظیر «محمدرضا شجریان و شهرام ناظری» 40 تا 60 میلیون تومان، «علیرضا عصار» 30 تا 35 برای اجرا در سالن وزارت کشور میگیرند. در سالن اریکه ایرانیان با توجه به ظریفت کمترش، قیمتها کمی پائینتر است؛ «فریدون آسرایی» 9 میلیون تومان و «نیما مسیحا و مانی رهنما» » 8 میلیون تومان برای اجرا در این سالن گرفتهاند. (با این توضیح که این قیمتها حدودی است و از تهیهکنندگان کنسرتها استعلام شده است . در ضمن به تعداد اجراها و سانسهای کنسرت اسپانسر داشتن یا نداشتن، محل برگزاری، زمانش و .... بستگی دارد و البته ممکن تغییراتی کرده باشد.)
البته گروههای موسیقی کم طرفدارتر بعضا رقمهای بسیار پائینتری می گیرند و گاهی حتی پولی هم نمیگیرند و حتی از جیب هم هزینه میکنند.
هزینههایی که برای برگزاری کنسرت به دوش اسپانسر و یا موسسه موسیقی میافتد، به مقررات وضع شده از جانب سالن برگزارکننده موسیقی هم بر میگردد. به عنوان مثال، تالار وحدت که در اختیار معاونت هنری وزارت ارشاد است، برای اجرای برنامهی موسیقی در سالن 800 نفره وحدت، مقرارت تازهای وضع کرده است و بر این اساس، برگزارکننده را موظف میکند، 30 درصد از هزینهی تالار را بدون در نظر گرفتن معیار فروش، 48 ساعت قبل از اجرا بپردازند. این در حالی است که در گذشته، 30 درصد از فروش بلیتها به مدیران تالار وحدت پرداخت میشد، اما طبق قانون جدید، هنرمندان مجبورند 30 درصد از فروش تمام صندلیهای تالار حتی اگر فروخته نشده باشند را به تالار بپردازند. نکتهی جالب دیگر اینکه، اگر هنرمندی بخواهد از کنسرت خود فیلمبرداری کند، باید هر شب دو میلیون و 500 هزار تومان به مدیران تالار وحدت بپردازد و درصورتیکه یک اجرا اسپانسر هم داشته باشد، تالار وحدت 30 درصد از کل قرارداد را برای خود بر میدارد. همچنین هنرمندان موظف به پرداخت 500 هزار تومان برای فروش اینترنتی بلیت اجراهای خود شدهاند. هزینه اجاره تالار وحدت برای یک اجرا یز چیزی حدود 8 تا 9 میلیون تومان میشود.
اگر نگاهی به هزینه سرسام آور سالنهای موجود در پایتخت بیاندازیم متوجه میشویم که چرا قیمت بلیتهای کنسرتها روز به روز و سال به سال افزایش مییابد. باز برای روشنتر شدن این موضوع، برخی هزینههای برج میلاد و اریکه ایرانیان را عنوان میکنیم که به قرار زیر است: هزینه سالن همایشهای برج میلاد تهران برای سه سانس برگزاری کنسرت، چیزی نزدیک 60 میلیون تومان است، تازه این هزینه جدا از هزینه نورپردازی، صدابرداری و حراست است که هر کدام به ترتیب هزینهای بالغ بر 2 میلیون، 2 میلیون و 1 میلیون تومان در بر خواهد داشت. و البته هزینهای این روزها خیلی سر و صدا کرده هزینه هر ماشین 5 هزار تومانی پارکینگ مجموعه برج میلاد تهران است.
بنا بر گزارش سایت موسیقی ما هزینه نورپردازی و صدابرداری در سالن اریکه ایرانیان نیز هر کدام هزینهای یک میلیون تومانی خواهد داشت.
سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران نیز که زمانی مرکز اصلی برگزاری کنسرت های موسیقی بود این روزها تنها اجازه برگزاری برخی کنسرت های مشخص را تنها میدهد و قیمتی نزدیک به 10 میلیون برای هر اجرا دارد.
جالب اینجاست که هزینه اجاره مجوز برگزای کنسرتها برای برخی از تهیهکنندگان که شرکت ندارند، نیز هزینهای بین 2 تا 3 میلیون تومان در بر خواهد داشت.
در مورد هزینههای بالای کنسرتها، تعداد زیادی از هنرمندان اظهار نظر کرده و نسبت به این هزینه بالا انتقاد وارد کردهاند. یکی از این هنرمندان «هوشنگ کامکار» است که مهمترین معضل برگزاری کنسرت را قیمت بلیتها، هزینه گزاف و سنگین اجاره سالن، نور و صدا دانست که بهدلیل محدودیت وجود سالن در تهران چنین مشکلاتی بهوجود میآید. او میگوید: متأسفانه ما در شهر تهران یک سالن مخصوص کنسرت 6 هزار نفری نداریم که امکانات پارکینگ و رفاهی داشته باشد و یا از موقعیت خاص ترافیکی برخوردار باشد و به لحاظ صدا آکوستیک باشد و نقطه کور نداشته باشد.
در پایان باید متذکر شویم، زمانی که بسیاری از گروههای موسیقی ایرانی برگزاری کنسرت در خارج از کشور را بر داخل کشور ترجیح میدهند دلایل مختلفی در این میان دخیل است که عمدهترین آنها به طاقت فرسا بودن پروسه برگزاری کنسرت در کشورمان باز میگردد و هزینه های زیاد آن بر میگردد.
یک حساب سرانگشتی کنید متوجه میشوید که چرا بلیت کنسرتها اینقدر گران شده است. در واقع مردم باید جبران هزینههای زیاد برگزاری یک کنسرت را تقبل کنند.
salam agha mohammad alan man nemitoonam bezarm
سلااااااااااااااااااااام....
برد مقتدرانـــــه اس اس تفــــــــــریـــــک
رفته بودی ورزشگاه یا نه آبـــــی ترین پسر دنیـــــا
ایشالله همین جور مدام می بریم..هوووورررررررررررا
فهلن بای
پس بگو چون یه جماعت دست به دست هم م یدن یه کنسرت برگزارشه گرون میشه ...آهان
بای..................
salam bozorg
دستمزدی که براشون داره به کنار...
از همه بدتر همون کارهای اداری و بروکراسیه که باید به خاطرش جون بکنن.
سلام سلام........
دیدی بازیوووووووووو...هوررررررررررررررررررررررا
چه می کردن میلاد رونالدو و عمو فرهادعجب پاس کاری ...عجب گلی.....................
تبریک..............مثه همیشه
تا تبریک قهرمانی...
بای
salam manam tabrik migam vali ajab bazi booda hal kardam