موسیقی سنتی ایران

دنیای رنگارنگ موسیقی سنتی ایرانی

موسیقی سنتی ایران

دنیای رنگارنگ موسیقی سنتی ایرانی

مقاله نقد موسیقی سنتی

                         

                                      این مقاله تالیف خودمه 

                                                                       

                                                 اگر مایل بودید مطالعه کنید

                                       

                                                                     و نظر بدید....ممنون


                                       به نام خدا

با سلام خدمت خوانندگان عزیز.در پی علاقه به موسیقی سنتی ایرانی و شناخت این نوع موسیقی و با پیشنهاد مجله موسیقی ملودی به فکر تالیف این مقاله افتادم.
موضوع کلی این مقاله نقد و بررسی موسیقی سنتی و فضای کلی این سبک از موسیقی است که شاید در بیشتر مواقع مورد توجه جوانان و بخصوص نوجوانان امروز قرار نگیرد و این سبک برای آنها جذابیت خاصی نداشته باشد. با این نظریه به سراغ ادامه مقاله یا به نوعی راهکار برای این موضوع می رویم..
_در اولین گام میتوان به جذابیت موسیقی سنتی برای بیننده یا شنونده پرداخت که موسیقی سنتی با وجود تمام زیبایی هایی که دارد مورد توجه جوانان قرار نمی گیرد و فقط افرادی که میانگین سنی 35 تا 40 را دارا هستند از موسیقی سنتی به نیکی یاد میکنند،
و جوانان اکثرا با شنیدن آثاری از این سبک میگویند این دیگر چه جور موسیقی و آهنگ است و مدام تبلیغ موسیقی به قول آنها امروزی را می کنند،این در بهترین حالت است و بعضی حاضر به شنیدن این گونه ی موسیقی نیستند؛ولی به طور کلی مشاهده شده افرادی که روح لطیفی دارند بیشتر به این سبک روی می آورند.
به صحبت بعضی از نوجوانان هم سن و سال خودم که توجه می کنم میگویند:موسیقی سنتی اغلب در فضا های سنگین اجرا میشود و در بعضی مواقع حق با آنان است مگر دو سه مورد مانند استاد شجریان و.... که مورد احترام جوانان بوده،هست و خواهد بود اما خوب طبیعت موسیقی سنتی به این صورت است ولی می توان این سبک را طوری تغییر داد که پر مخاطب تر باشد،چرا راه دور برویم...همین گروه رستاک به سرپرستی جناب آقای سیامک سپهری که من یکی از طرفداران پروپا قرص این گروه هستم، تلفیقی از موسیقی فلکلور و موسیقی سنتی را آن چنان شاد و مفرح اجرا میکنند که در کنسرت هایشان استقبالی بی نظیر ازآن ها می شود.پس می توان نتیجه گرفت نوع اجرا و فضای اجرا در این امر دخیل است.
_در گام دوم ابزار آلات موسیقی سنتی ایرانی است که جدا صدای زیبایی دارد و من از طرفداران ساز های ایرانی مثل تار،سه تار،دف،سنتور،قانون و.......... هستم و دلیل پرداختن به این مقاله هم همین بوده در حالی که بیشتر جوانان ایرانی یا این ساز ها را نمی شناسند و یا فقط اسم این ساز ها به گوششان خورده که این اصلا نوید خوشی برای موسیقی سنتی اصیل ایرانی نیست.
در آخرمن مخالف موسیقی پاپ نیستم اما اعتقاد دارم موسیقی سنتی نیز باید در جای خود محترم شمارده شود و مردم،حداقل آشنایی را با این نوع موسیقی داشته باشند تا موسیقی مملکت حفظ شود و به گوش جهانیان برسد.

                                         

                                                                                    با تشکر

                                                                     محمد حسین ابراهیمی
نظرات 4 + ارسال نظر
سجاد یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:59 ب.ظ

سلام.از موسیقی سنتی خوشم نمیاد ولی خوب خوندم مطلبتو.بد نبود.بیشتر کار کن......بای

سلام.در واقع منم درباره جوون هایی مثل شما صحبت می کنم.
ممنون از اینکه مطالعه کردی.چشم بیشتر کار می کنم....خداحافظ

مسعود چهارشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:00 ب.ظ http://www.farvahar90.blogfa.com

من 22 سالمه و زندگیم موسیقی اصیل ایرانیه
متنتون عالی بود.ازتون خواهش میکنم از کلمه سنتی استفاده نکنید یعنی چیزی که کنار گذاشته شده.میتونید از کلمه ملی یا اصیل استفاده کنید

رامین یکشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:44 ق.ظ

دوست عزیزم
من فکر می کنم موسیقی ایرانی به روز نشده که اگر بشه حتما برای نوجوانان و جوانان جاذبه ایجاد می کنه ضمنا بزرگان موسیقی هم چندان به پاپ شدن بخشی از موسیقی ایرانی علاقه ای ندارند ما به عنوان موزیسین باید کوشش کنیم این موسیقی رو گسترش بدیم.

افراسیاب جمعه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 09:29 ق.ظ

درود به شما سپاسگزارم با هاتون موافقم دوست گرانقدر بهترین آرزوها رو دارم

ممنون از حضورتون..........

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد